Consideraţii privind preţul benzinei

Ca revenire la un post mai vechi, cu destul de multe inexactităţi, vin cu o încercare de a corecta lucrurile.

Preţul cu amănuntul al unui litru de benzină este acum aprox. 1,30 EUR (aproximativ 5,50 RON) sau 1.300,00 EUR / Tona[1]

  • Din care acciza este de 467 EUR / Tonă (se pare că totuşi nu se aplică TVA la accize);
  • Rezultă un preţ brut de 833 EUR / Tonă, din care TVA (24%) este 161,23 EUR / Tona => pret net de 671,77 EUR /Tona;
  • Din cei 671,77 EUR / Tona, taxa de drum este de 125 EUR / tonă, taxa de solidaritate (0,01 USD / Litru, respectiv aprox. 0,076 EUR / Litru – pentru acoperirea datoriei de 507,3 milioane de dolari a fostei Companii Romane de Petrol (CRP)) adică 7,60 EUR / tonă => Preţul fără taxe este = 671,77-125,00-7,60 = 539,17 EUR / Tona – cam la fel cu media europeană;
  • Pretul benzinei fără taxe de 539,17 EUR / Tona înseamnă azi aprox. 2,26 Lei / Litru (40% din preţul la pompă).

Bun, dar cât pot să câştige de fapt benzinarii la preţul ăsta? Ca să putem răspunde cât de cât, trebuie să vedem câtă benzină se obţine dintr-o tonă de ţiţei.

  • Cantitatea de benzină care se obţine dintr-o tonă[2] de ţiţei este de aprox. 460 Litri (randament de 46%); procentul poate să difere în funcţie de multe variabile (tip de ţiţei, tehnologie, interesul companiei de rafinare etc.), însă procentul acceptat în industrie este cuprins între 35% şi 49%[3];
  • Preţul ţiţeiului zilele astea e de aprox. 100 USD / bbl[4], adică în jur de 472 EUR / Tona[5].
  • Din ultimele două propoziţii rezultă că, dacă n-am lua în considerare decât benzina obţinută din ţiţei, preţul acesteia ar trebui să fie undeva în jurul preţului de 1.026 EUR / Tona! Evident că lucrurile nu stau aşa, din ţiţei obţinându-se trei categorii de produse cu valoare comercială: distilate uşoare – GPL, naftaline şi benzine, distilate intermediare – combustibil pentru industria aeronautică şi diesel, şi produse grele – bitum, lubrifianţi, cocs etc.[6]
  • În calculul profitului pe întreg lanţul de distribuţie al carburanţilor (de la ţiţei brut până la benzina de la pompă) se foloseşte termenul crack spread[7], acesta luând valori cuprinse între 7 şi 27 USD / bbl[8], adică între 33 şi 130 EUR / Tona de ţiţei procesat. Acesta trebuie să acopere cheltuielile cu rafinarea, transportul, depozitarea, asigurări, amortizări, personal etc. şi pot asigura câştig sau pierdere, în funcţie de cantitatea procesată de ţiţei, respectiv cantitatea de produse derivate vandută.
  • Un material destul de instructiv se poate găsi aici: http://home.comcast.net/~jjechura/CHEN409/01_Introduction.pdf
  • Dacă luăm în calcul un crack spread 3:2:1, cu o valoare de – să zicem 60 EUR / Tona, având în vedere preţurile sensibil egale dintre benzină şi motorină, înseamnă că două treimi din valoarea crack spread -ului vin din benzină, adică 40 EUR, iar diferenţa de 20 EUR din diesel. Asta înseamnă – simplificând considerabil lucrurile – că atât la benzină cât şi la motorină, câştigul teoretic este în jur de 60 EUR / Tona.[9]

Ca să concluzionez după toate consideraţiile de mai sus:

  • Statul câştigă 761 EUR / Tona la benzină (58% din preţul la pompă) şi aproximativ la fel de aberant de mult şi la motorină;
  • Câştigul teoretic[10] (excluzând preţul ţiţeiului din preţul la pompă) pe tot lanţul de distribuţie de la intrarea în rafinărie până la pompă este în jur de 60 EUR / Tona (în jur de 0,25 Lei / Litru de benzină – sub 5% din preţul la pompă). Diferenţa e preţul ţiţeiului. Graficele prezentate ar trebui să fie destul de elocvente.

Ce nu e luat în calcul aici este că există un câştig şi pe partea de extracţie / producţie a ţiţeiului, iar acesta nu este câtuşi de puţin transparent. De acesta beneficiază exclusiv companiile care desfăşoară activităţi specifice de extracţie a ţiţeiului şi în mod special companiile integrate – extractie + rafinare + ditribuţie + vânzare cu amănuntul.

Un caz special îl reprezintă compania “naţională” de profil, care beneficiază de condiţii preferenţiale ca urmare a unei privatizări marca PSD, adică pentru fiecare tonă de ţiţei extras plăteşte o redevenţă de aprox. 7% din preţul acestuia. Se pare că valoarea corectă era un procent de trei ori mai mare…

Deci, pentru cei supăraţi în legătură cu preţul la benzină şi motorină, ar trebui să vă direcţionaţi urările de bine către, în ordine: statul român 58% (accize, taxe şi TVA), UE 99%, pentru politica sa de fixare a preturilor, PSD 69%, pentru faptul că a privatizat fraudulos compania naţională de profil, noii proprietari şi manajeri ai companiei amintite anterior 50%, pentru că nu sunt decât nişte căpuşe, iar restul, până la 1000%, evident, guvernul Boc.


[1] Mă refer la Tonă ca unitate de măsură a volumului, respectiv 1000 de Litri, nu a masei cum este unanim acceptat

[2] Idem 1

[5] La o conversie de 6,29 bbl (oil Barrel) per Tonă şi 1USD = 0,75 EUR

[9] Companiile petroliere, în general, caută varianta cea mai avantajoasă pentru ele în legătură cu schema de crack spread, în funcţie de diferenţele dintre cotaţiile la benzine, respectiv motorină; în cazul nostru, diferenţele de câteva procente nu sunt relevante, pentru dorim să determinăm aproximativ care este cuantumul câştigului la tona de benzină sau motorină.

[10] Teoretic pentru că, repet, din acesta trebuie plătite rafinarea, energie, transportul, depozitarea, asigurări, amortizări, personal etc.

Acest articol a fost publicat în Părerea mea și etichetat , , , , , , . Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

4 răspunsuri la Consideraţii privind preţul benzinei

  1. Cred că pierzi ceva în bilanţul de materiale.
    Randamentul poate fi mai mare, dacă fracţiunile grele sunt transformate în benzină, prin cracare (termică sau catalitică). Iar o mare parte din fracţiunea aromatică (ce măreşte cifra octanică) se obţine de fapt prin cracare (şi eventual dehidrogenare) .
    Nu sunt petrolist pentru a da o idee despre randamentul maxim, însă cred că poţi găsi datele necesare. Un lucru e sigur: randamentul nu poate fi supraunitar.😀

    • Salut Marius!
      Multumesc pentru comentariu. Acuma scopul meu n-a fost sa intru in bucataria rafinarii petrolului si, leagat de acest aspect, am lasat sa se inteleaga ca am facut anumite aproximari (de exemplu cand am zis ca, pornind de la pretul sensibil egal dintre benzina si motorina la pompa, teoretic castigul la un crack spread 3:2:1 este cam egal pentru benzina si motorina si anume 60 EUR / tona). Dupa parerea mea, relevante sunt numerele mari, faptul ca pe relatia extractie-vanzare titei se poate castiga mult (in mod netransparent), in timp ce pe relatia titei-rafinare-vanzare-cu-amanuntul castigul este ridicol de mic comparativ cu taxele guvernamentale. Cu alte cuvinte, daca e vorba de randament maxim, pe asta il are statul la instituit taxe si accize, care mai de care mai inovative…

  2. Scuze, nu îmi dau seama dacă benzinele de cracare erau prezente în text. Mă rog, să luăm de bun 46%.

    Mai e un factor pe care nu cred că trebuie să îl neglijăm. Densitatea. Cînd marja de profit este atît de mică, nu ne permitem să negjijăm unităţile de măsură. Lei/l nu poate fi egal cu lei/Kg, cînd densitatea relativă este 0,8. S-ar putea ca, din jocul densităţilor, cifra profitului să fie în fapt mai mare decît ţi-a ieşit.

    • Nu vreau sa te contrazic, pe partea asta tu esti specialistul🙂
      Eu am scris ca sa contrazic parerea generala conform careia benzinarii se imbogatesc din benzina – ceea ce e fals. Se imbogatesc aia de fac extractie de titei in conditii preferentiale (a se vedea compania „nationala”) si tovarsul statul care ne mulge de mai bine de jumate din pretul de la pompa al benzinei / motorinei. In rest, e maruntis…

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s